mandag 11. oktober 2010

Vi vil ha deg på Stabekk!

Refleksjonsnotat

I vårt prosjekt valgte vi å lage en film. Denne avgjørelsen var vi veldig fornøyd med, med tanke på resultatet. Vi valgte dette fordi vi mente at en film fanger mye mer oppmerksomheten til ungdommene, enn for eksempel brosjyre. Det at vi tok med en glad sang i bakgrunnen og viste en film med mye glede, matchet hverandre veldig bra. Man får rett og slett en god følelse av å se på filmen. I filmen satset vi hovedsakelig på miljøet som vi har her på Stabekk videregående skole. I planleggingsfasen ble vi enige om å ha med litt forskjellige personer, som går i de forskjellige trinnene, kjønn, naturbruk og hudfarge. Dette gikk faktisk veldig bra. Vi fikk tak i alle disse forskjellige menneskene, uten om 3. trinn. Dette var kanskje det eneste vi tabbet oss ut på. Vi lagde nemlig et intervju med to stk. fra 3. trinn som snakket om utlandsåret i ”York”, men pågrunn av akustikken i rommet vi intervjuet ble lydkvaliteten ganske dårlig. Siden vi satset mye på miljø og glede rundt Stabekk videregående skole, ble kanskje filmen litt lite fagrelatert. Men vi måtte passe på tiden også slik at det ikke ble alt for mye. Vi kunne ha hatt med blant annet fagvalgene vi har å tilby her på skolen, intervjuet lærere slik at 10. klasse og andre som skal søke på skolen, får et innblikk i hvordan lærerne er, og ser ut. Men det er alltid noe man kunne hatt med og det må alltis være noe som blir utelatt. Denne filmen skal da bli vist på ”åpen-dag” + at den skal bli lagt ut Stabekk sin hjemmeside, Stabekk facebook profil, youtube, og andre medier som er relevante.

I prosjektet om å beholde 1. og 2. trinn på skolen, vil nok neppe filmen hjelpe så mye. Fordi de vet hvordan miljøet på skolen er. Derfor ble vi enig om at vi skulle heller lage en spørreundersøkelse om hva elevene IKKE er fornøyde med skolen om. Dette skal vi da presentere for ledelsen, så skal de sette seg ned og se hva de kan gjøre for at skolen skal bli et bedre sted for elevene. I denne planleggingsfasen ble vi enige om at ledelsen til slutt skal presentere til alle 1. og 2. trinn, det de har kommet fram til og begrunne hvorfor de ikke kan gjøre alt elevene ber om. Som for eksempel at skolen ikke kan bli pusset opp fordi kommunen ikke har rå til det. Den delen av planleggingen var vi fornøyde med, og det var ikke så veldig mye vi ville ha gjort annerledes. Hva vi vil oppnå er ikke akkurat en hemmelighet, det sier jo seg selv. Så selve forankringen og planleggingsfasen gikk utmerket!

I situasjonsanalysen valgte vi å analysere situasjonen vi skulle jobbe med ved å se på en SWOT analyse, Stabekk vgs gjorde fra i fjord. Ved hjelp av denne undersøkelsen kunne vi se hva som var positivt med Stabekk og hva som var negativt. Ut i fra dette kunne vi da altså lage en egen undersøkelse slik at vi fikk med det som trengtes.

Omdømme til Stabekk er vel sånn helt midt på tre. Jeg selv tror faktisk ikke alle folk vet helt hvordan skolen vår er. Så det var også hensikten med å lage en slik positiv film, slik at de som ser den skal føle seg velkommene!

Gjennomføringen av prosjektet er nok skrevet om ovenfor, og som sagt så er vi er fornøyde. Vi jobbet effektiv, og fikk gjort masse på skolen, selv om vi måtte ta 2 dager hvor vi satt oss ned hos en av oss og redigerte.

Og sånn helt til slutt så må jeg innrømme selv at jeg ble veldig fornøyd med resultatet, selv om vi kanskje kunne ha endret på noe her og der. Evalueringsfasen får en pluss av meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar